Przejdź do głównej zawartości

Rodzinna linia wspomnień - Propozycja warsztatów dla rodziców i dzieci

Propozycja warsztatów dla rodziców i dzieci rekomendowana przez

INSTYTUT EDUKACJI POZYTYWNEJ
www.instytutep.pl

Warsztat „Rodzinna linia wspomnień”
Czas warsztatu: 60 minut
Cele warsztatu:

  • uświadomienie znaczenia rodziny w życiu człowieka; 
  • rozwijanie zmysłu artystycznego u uczestników; 
  • rozwijanie wyobraźni; 
  • budowanie więzi rodzinnych poprzez pracę kreatywną.

Potrzebne materiały: - kartki z bloku technicznego A3 (najlepiej w kolorze czarnym); - farby plakatowe (szczególnie: biała, czerwona, niebieska);
Uczestnicy, wspólnie stworzą niezwykłe abstrakcyjne dzieła, które będą przedstawiały ich niezwykłe życie i to, co jest dla nich w życiu ważne.
Sposób stworzenia abstrakcyjnej linii wspomnień:
1) Namaluj białą linię biegnącą przez całą kartkę (jeśli brystol ma biały kolor, może być błękitna linia) – to jest linia twojego życia od jego początku do chwili obecnej. Zaznacz, gdzie jest początek, a gdzie koniec;
2) Zaznacz na linii poprzeczną kreską najważniejsze wydarzenia z Twojego życia, wspomnienia, które są dla Ciebie najważniejsze;
3) Nad każdym wspomnieniem zrób kropki (kolorem czerwonym), które reprezentują osoby, które brały udział w tym wydarzeniu. Zrób tyle kropek, ile było osób;
4) Zaznacz niebieską farbą wydarzenia, które były dla Ciebie szczególnie trudne;
5) Zaznacz żółtą farbą wydarzenia, do których chętnie wracasz myślami;
6) Dodaj inne elementy do linii, które są dla Ciebie ważne.

Kiedy zadanie robione jest w grupach rodzinnych, stanowi podstawę do dalszej rozmowy o wspomnieniach i ich znaczeniu w obecnym życiu. Dla rodziców może stanowić istotną informację o tym, co jest ważne dla ich dziecka (a o czym często nie mówi).

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

O akceptacji

Kiedy jakiś człowiek przeżywa wobec innego człowieka prawdziwą, nie fałszowaną akceptację i pozwoli mu ją odczuć, ma możność stać się dla niego ogromną pomocą Jego akceptacja drugiego takim, jakim jest, stanowi ważny czynnik w pielęgnowaniu stosunków, które pozwalają drugiemu człowiekowi rosnąć, rozwijać się, przeprowadzać konstruktywne zmiany, uczyć się rozwiązywać swoje problemy, dochodzić do zdrowia psychicznego, stawać się bardziej twórczym i urzeczywistniać wszystkie swoje możliwości. Jest to jeden z owych prostych, ale cudownie pięknych paradoksów życia: kiedy człowiek czuje, że ten drugi akceptuje go rzeczywiście takim, jaki jest, staje się niezależny i od tej chwili może zastanawiać się nad tym, jak chciałby się zmienić, jak mógłby stać się inny i zrealizować więcej z tego, do czego jest zdolny. Akceptacja jest jak żyzna ziemia, która pozwala drobnemu nasionku rozwinąć się w mały kwiatek, który tkwił w nim w zarodku. Ziemia tylko umożliwia, aby nasionko stało się kwiatem. Uwaln

Lęki dziecięce

Strach i lęk są nieodłącznymi towarzyszami ludzi. Z powodu ciągle wzrastającej liczby zagrożeń życia codziennego staliśmy się społeczeństwem lękowym. W atmosferze ciągłych lęków wzrasta także młode pokolenie. Już ponad 20% dzieci w wieku szkolnym przeżywa silne lęki. Przez większość z nas lęk często mylony jest ze strachem - tymczasem jest zupełnie czymś innym. Strach jest reakcją, która pojawia się na konkretne bodźce zagrażające. Lęk jest natomiast szczególną formą strachu. Ten stan emocjonalny powstaje jako reakcja na zagrożenie, którego źródło nie jest dokładnie znane, a sygnały niebezpieczeństwa nie są wyraźne i racjonalne. Lęk pojawia się wtedy, gdy przewidujemy niebezpieczeństwo, kiedy spodziewamy się, że może nas co spotkać i jednoczenie, gdy nie mamy możliwości zapanowania nad sytuacją, kiedy nie możemy jej kontrolować. Lęk ma także bardzo ważną funkcję pozytywną, a mianowicie mobilizuje do działań chroniących przed realnym zagrożeniem. Lęk ułatwia uczenie się zachowań spo